본문 바로가기

모의고사 아카이브/24년 고3 5월 모의고사

2024년 5월 고3 영어 모의고사 30번, 31번 문제 및 해석

반응형

2024년 5월 고3 영어 모의고사 30번, 31번 문제 및 해석입니다.

 

 

30. 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 문맥상 낱말의 쓰임이 적절하지 않은 것은? [3점]

Memory is shaped by emotions connected to an experience. For this reason, inaccuracies often ①hide the full picture of what happened. For example, a company might decide to hire a consultant to assist with a major project. During this project, the consultant demonstrated some personality traits that clashed with a couple of the executives involved. Through the course of the project, they were able to put aside the personality ②conflicts in order to see their vision become a reality. Ultimately, the project was a success, enabling the company to move forward and profit. At a later date, the company, remembering the previous success, expressed an ③interest in hiring the same consultant for another large project. The executives who struggled with his personality last time may most vividly remember their difficulty in overcoming his personality and related emotions. In this case, the success of the project fades into the background as they focus on their previous experience, colored by their feelings of ④discomfort. As a result, they convince the company to ⑤rehire the consultant, making project completion more difficult.

 

[주제] 경험과 감정에 의해 형성되는 기억 

 

 

[정답]

 

[해석]

기억은 경험과 연결된 감정에 의해 형성된다. 이러한 이유로 부정확성은 일어났던 일의 전체적인 상황을 종종 숨긴다. 예를 들어 한 회사가 중대한 프로젝트를 조력할 한 자문 위원을 고용하기로 결정했을 수 있다. 이 프로젝트 동안 그 자문 위원은 몇 명의 관여된 경영진들과 부딪치는 몇몇 성격 특성들을 보여 주었다. 프로젝트의 과정 동안 그들은 자신들의 비전이 실현되는 것을 보기 위해 그 성격 갈등을 한쪽으로 제쳐둘 수 있었다. 결국 프로젝트는 성공해서 회사가 진보하고 이익을 얻는 것을 가능하게 했다.

후일 그 회사는 이전의 성공을 기억하여 또 다른 큰 프로젝트를 위해 같은 자문 위원을 고용하는 데 관심을 표했다. 지난번 그의 성격으로 고생했던 경영진들은 그의 성격을 극복하는 것에 대한 그들의 어려움 및 연관된 감정들을 가장 생생히 기억할지 모른다. 이런 경우에 그들이 불편이라는 감정에 의해 물든 이전의 경험에 집중하기 때문에 프로젝트의 성공에 대한 기억은 희미해진다. 결과적으로 그들은 회사가 그 자문 위원을 재고용하도록(→ 배제하도록) 설득하여 프로젝트 완성을 더욱 어렵게 만든다.

 

 

31. 다음 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것을 고르시오.

As colors came to take on meanings and cultural significance within societies, attempts were made to                 their use. The most extreme example of this phenomenon was the sumptuary laws. While these were passed in ancient Greece and Rome, and examples can be found in ancient China and Japan, they found their fullest expressions in Europe from the mid­twelfth century, before slowly disappearing in the early modern period. Such laws could touch on anything from diet to dress and furnishings, and sought to enforce social boundaries by encoding the social classes into a clear visual system: the peasants, in other words, should eat and dress like peasants; craftsmen should eat and dress like craftsmen. Color was a vital signifier in this social language ― dull, earthy colors like russet were explicitly confined to the poorest rural peasants, while bright ones like scarlet were the preserve of a select few.

 

① export ② restrict ③ conceal ④ liberate ⑤ tolerate

 

 

[주제]  색 사용의 사회적인 의미 

 

[정답]

 

[해석]

색들이 사회 내에서 의미와 문화적인 의의를 갖게 됨에 따라 그것들의 사용을 제한하는 시도들이 이루어졌다. 이 현상의 가장 극단적인 예시는 사치 금지법이었다. 이것은 고대 그리스와 로마에서 통과되었고 실례들이 고대 중국과 일본에서 발견될 수 있지만, 그것은 초기 근대에 서서히 사라지기 전에 12세기 중반부터 유럽에서 가장 완전하게 표출되었다. 그러한 법들은 식단에서 의복과 가구까지 어떤 것에도 관여할 수 있었고 사회적인 계층을 분명한 시각적 체계로 부호화함으로써 사회적인 경계선을 강요하는 것을 추구했다. 즉, 다시 말해서 농부는 농부처럼 먹고 입어야 하고 기술자는 기술자처럼 먹고 입어야 한다. 색은 이 사회적 언어에서 중대한 기표였는데, 황갈색과 같은 칙칙한 흙색은 가장 가난한 시골 농부들에게 명시적으로 국한된 반면 진홍색과 같은 밝은색들은 선택된 소수의 전유물이었다.

반응형