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2023년 12월 모의고사 고2 35번 문제 및 변형입니다.
이 글은 현대 과학과 고대 철학자인 Aristotle과 심리학자 Freud의 관점을 비교하면서 도덕적 우수성이나 성격 형성에 대한 시각의 차이를 다루고 있습니다.
또한 최근의 심리 연구 결과를 통해 현대의 우리가 더 긍정적인 관점에서 도덕적 가르침이 가능하다는 측면을 강조하고 있습니다.
35번. 다음 글에서 전체 흐름과 관계 없는 문장은? [3점]
Moral excellence, according to Aristotle, is the result of habit and repetition, though modern science would also suggest that it may have an innate, genetic component.
① This means that moral excellence will be broadly set early in our lives, which is why the question of how early to teach it is so important.
② Freud suggested that we don’t change our personality much after age five or thereabouts, but as in many other things, Freud was wrong.
③ A person of moral excellence cannot help doing good ― it is as natural as the change of seasons or the rotation of the planets.
④ Recent psychological research shows that personality traits stabilize around age thirty in both men and women and regardless of ethnicity as the human brain continues to develop, both neuroanatomically and in terms of cognitive skills, until the mid-twenties.
⑤ The advantage of this new understanding is that we can be a bit more optimistic than Aristotle and Freud about being able to teach moral excellence. * neuroanatomically: 신경 해부학적으로
[주제]
도덕적 우수성과 성격 형성에 대한 관점 비교
[해석]
비록 현대 과학은 그것이 선천적, 즉, 유전적인 요소를 가지고 있다고 또한 주장하지만, Aristotle에 따르면 도덕적 우수성은 습관과 반복의 결과물이다.
이것은 도덕적 우수성이 우리 삶에 있어서 이른 시기에 광범위하게 설정될 것임을 의미하며, 이것이 얼마나 일찍 그것을 가르쳐야 할지에 대한 질문이 매우 중요한 이유이다.
Freud는 우리가 5세 혹은 그 무렵 이후에는 우리의 성격을 많이 바꾸지 않는다고 제시했지만, 다른 많은 것들에서처럼 Freud는 틀렸다.
(도덕적으로 우수한 사람은 좋은 일을 하지 않을 수 없으며, 그것은 계절의 변화나 행성의 자전만큼이나 자연스럽다.)
최근의 심리 연구는 20대 중반까지 신경 해부학적으로 그리고 인지 기능 면에서 인간의 뇌가 계속해서 발달함에 따라 남성과 여성 모두에게 있어서 그리고 민족에 상관없이 성격 특성이 30세 무렵에 안정된다는 것을 보여 준다.
이 새로운 이해의 이점은 우리가 Aristotle이나 Freud보다 도덕적 우수성을 가르칠 수 있다는 점에서 조금 더 낙관적일 수 있다는 것이다.
[정답] ③
Moral excellence, according to Aristotle, is the result of habit and repetition, though modern science would also suggest that it may have an innate, genetic component.
비록 현대 과학은 그것이 선천적, 즉, 유전적인 요소를 가지고 있다고 또한 주장하지만, Aristotle에 따르면 도덕적 우수성은 습관과 반복의 결과물이다.
① This means that moral excellence will be broadly set early in our lives, [that/which] is why the question of [빈칸] how early to teach it is so important.
이것은 도덕적 우수성이 우리 삶에 있어서 이른 시기에 광범위하게 설정될 것임을 의미하며, 이것이 얼마나 일찍 그것을 가르쳐야 할지에 대한 질문이 매우 중요한 이유이다.
② Freud suggested that we don’t change our personality much after age five or thereabouts, but as in many other things, Freud was wrong.
Freud는 우리가 5세 혹은 그 무렵 이후에는 우리의 성격을 많이 바꾸지 않는다고 제시했지만, 다른 많은 것들에서처럼 Freud는 틀렸다.
③[무관한 문장]
A person of moral excellence cannot help doing good ― it is as natural as the change of seasons or the rotation of the planets.
(도덕적으로 우수한 사람은 좋은 일을 하지 않을 수 없으며, 그것은 계절의 변화나 행성의 자전만큼이나 자연스럽다.)
④ Recent psychological research shows that personality traits stabilize=안정되다 around age thirty in both men and women and regardless of ethnicity as the human brain continues to develop, both neuroanatomically and in terms of cognitive skills, until the mid-twenties.
최근의 심리 연구는 20대 중반까지 신경 해부학적으로 그리고 인지 기능 면에서 인간의 뇌가 계속해서 발달함에 따라 남성과 여성 모두에게 있어서 그리고 민족에 상관없이 성격 특성이 30세 무렵에 안정된다는 것을 보여 준다.
⑤ The advantage of this new understanding is that we can be a bit more [pessimistic/optimistic] than Aristotle and Freud about (be) being able to teach moral excellence. * neuroanatomically: 신경 해부학적으로
이 새로운 이해의 이점은 우리가 Aristotle이나 Freud보다 도덕적 우수성을 가르칠 수 있다는 점에서 조금 더 낙관적일 수 있다는 것이다.
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